I början av september postade bit.ly ett blogginlĂ€gg dĂ€r lĂ€nkarnas "livslĂ€ngd" pĂ„ Facebook, Twitter, e-post och Youtube mĂ€ttes. Tanken var att ta reda pĂ„ hur lĂ„ng tid det tar innan ett lĂ€nktips slutar dra trafik. Resultatet var inte sĂ€rskilt överraskande. LĂ€nkar pĂ„ Twitter tappar kraft snabbast, vilket förklaras av tjĂ€nstens strikt kronologiska upplĂ€gg. Nya tweets staplas pĂ„ varandra allt eftersom de skrivs. Den som inte tittar pĂ„ sitt twitterflöde i samma ögonblick som en lĂ€nk postas, eller en kort stund dĂ€refter medan andra retweetar den riskerar att missa lĂ€nken. Facebook tar dĂ€remot med fler faktorer Ă€n tid i sin sortering, som baseras pĂ„ en algoritm som fĂ„tt namnet Edgerank. (Ăverraskande var dĂ€remot att Youtube Ă€r en sĂ„ stark lĂ€nkkĂ€lla.)
Nu har nÀtkÀndisen Kevin Rose gjort ett liknande experiment. Han postade samma lÀnk pÄ Twitter, Facebook och Google+ för att undersöka vilken tjÀnst som drog mest trafik. Klar vinnare, i förhÄllande till hur mÄnga personer som följer honom pÄ respektive plattform, Àr Facebook.
Den som vill dra mycket trafik till sin sajt gör bÀst i att sprida lÀnkarna pÄ sÄ mÄnga stÀllen som möjligt, sÄ klart. Och för de Twitter-anvÀndare som vill minimera risken att missa bra och intressanta lÀnkar Summify en bra tjÀnst.